תשעה באב במוצאי שבת

הרב יניב חניאהאבתשפא14/07/2021
שאלה:
איך נוהגים כשתשעה באב יוצא ביום ראשון כמו השנה?
תשובה:
השנה חל תשעה באב במוצאי שבת, ויש לכך כמה משמעויות הלכתיות-אוכלים סעודה שלישית שהיא גם סעודה מפסקת. עד השעה שבע וארבעים. מותר לאכול כמה שרוצים ומה שרוצים בסעודה זו, כולל בשר ואוכלים על השולחן. להבדיל משנה "רגילה", שבה אוכלים רק תבשיל אחד ועל הרצפה.
לאחר הארוחה מחכים שתצא שבת (שעה שמונה וחצי), אומרים "המבדיל בין קודש לחול", מחליפים לבגדי חול, מורידים נעליים ושמים נעליים שמתאימים לתשעה באב (לא נעלי עור). ואז הולכים לבית כנסת לערבית.
תוך כדי ערבית מדליקים נר ומברכים עליו "בורא מאורי האש". הבדלה על היין, בלבד, עושים במוצאי תשעה באב ביום ראשון. את היין של ההבדלה שביום ראשון בערב, ספרדים נוהגים לשתות.
לדעת ה"ספרדים", מקלחת וכביסה מותר מיד בצאת הצום (יש מחמירים בכיבוס). אכילת בשר, שתיית יין ומוסיקה נהוג לא לשמוע לפני י' באב בצהריים (יום שני), כמו כן נהגו לא להסתפר ולא לברך שהחיינו לפני חצות של יום י באב.
אסור לשטוף את כלי הארוחה שבשבת וכדומה עד מוצאי תשעה באב, כך שאולי רצוי לאכול בחד פעמי.
מי שממש סובל מריח הפה, יכול לצחצח שיניים לפני כניסת הצום (לפני שבע וארבעים), עם משחה נוזלית, מי פה, ובעדינות רבה כדי שלא יצא דם.
תשובות נוספות בנושא-
מחנה צופים ב9 באב- שאלה דחופה
שלום וברכה,
זו שאלה קשה.
כי מצד אחד, זו פעילות חינוכית חשובה מאוד ואנחנו מאוד תומכים בתנועות נוער והערכים שלהן לילדים. מצד שני, זה באמת לא טוב לעשות פעילויות בימים האלו וזה כמובן לא חג "דתי" רק, זה חג לאומי של אבל.
וגם, זה שאתם מסורתיים זה שיקול.
אני חושב שמכיוון שמדובר על שילוב- חג לאומי של אבל, ומצד שני יש סכנה בימים האלו, לא הייתי שולח את הילד. אם זה רק ביומיים הללו. אני חושב שמאוד חשוב גם לו להפנים את החשיבות של הימים האלו והמורת שזה מייצג.
אם מדובר במחנה ארוך יותר, של כמה ימים, אז אולי תביאו אותו למחנה בערב? או שהוא יסע, אבל לא ישתתף בפעילות בתשעה באב עצמו...
אם זה רק בימים האלה- לא הייתי שולח. זה נראה לי חשוב מאוד מבחינה חינוכית ומבחינת היחס לימים הללו שלא להשתתף.
שלום וברכה,
זו שאלה קשה.
כי מצד אחד, זו פעילות חינוכית חשובה מאוד ואנחנו מאוד תומכים בתנועות נוער והערכים שלהן לילדים. מצד שני, זה באמת לא טוב לעשות פעילויות בימים האלו וזה כמובן לא חג "דתי" רק, זה חג לאומי של אבל.
וגם, זה שאתם מסורתיים זה שיקול.
אני חושב שמכיוון שמדובר על שילוב- חג לאומי של אבל, ומצד שני יש סכנה בימים האלו, לא הייתי שולח את הילד. אם זה רק ביומיים הללו. אני חושב שמאוד חשוב גם לו להפנים את החשיבות של הימים האלו והמורת שזה מייצג.
אם מדובר במחנה ארוך יותר, של כמה ימים, אז אולי תביאו אותו למחנה בערב? או שהוא יסע, אבל לא ישתתף בפעילות בתשעה באב עצמו...
אם זה רק בימים האלה- לא הייתי שולח. זה נראה לי חשוב מאוד מבחינה חינוכית ומבחינת היחס לימים הללו שלא להשתתף.
דברים שמותר ללמוד בתשעה באב
אני מצרף כאן רשימה שקיבלתי במייל מיהודי פעיל ביותר בשם צבי שביט, הוא שולח המון דברים לחגים, ביניהם לתשעה באב. זו רשימה שהוא ליקט בעצמו-
תנ"ך
פסוקי התוכחה בפרשת בחוקתי (ויקרא כו יד-סוף), כי-תבוא (דברים כח טו-סוף) והאזינו (לב טו-מג) - הבנת פשט - לא בהעמקה.
פרקי החורבן בספר מלכים ב' (כ"ד-כ"ה), ירמיהו נ"ב ודברי הימים ב' ל"ו
מגילת איכה ומפרשיה
נבואות חורבן שבישעיה, ירמיה (ל"ו-מ"ג) ויחזקאל תרי עשר (לא כולל נבואות של פורענות הגויים)
ספר איוב (כמעט כולו - לא כולל קטע סיום הספר)
גמרא ומדרשים
שבת נ"ה.
סוטה מ"ח:-מ"ט: ("משחרב בהמ"ק בטל השמיר" עד סוף המסכת)
מועד קטן יד:-כ"ט. : פרק "ואלו מגלחים" - דיני אבלות ונידוי ("אבל אינו נוהג אבלותו ברגל" עד סוף המסכת)
גיטין נ"ה: "אמר ר' יוחנן"-נ"ח. (וחידושי אגדות של המהר"ל)
בבא בתרא ט"ו: ("ויהי היום ויבואו בני הא-להים להתייצב על ה'") - ט"ז. ("ויהי כי החל האדם לרוב" לא כולל)
ס: ("ת"ר לא יסוד אדם את ביתו בסיד" עד סוף הפרק)
תענית כ"ו. ("חמשה דברים אירעו") - כ"ו: ("ולא הודו לו")
כ"ח: ("נשתברו הלוחות מנלן?") - ל: ("ולא הודו לו חכמים כל עיקר")
יומא ט. (א"ר יוחנן בן תורתא מפני מה חרבה שילה") - ט: ("אמר להם עידיכם בירה")
סנהדרין צ"ו: ("אמר רבא, טעין תלת מאה כודנייתא") - צ"ז. ("משיח מציאה ועקרב")
ק"ד. ("דאמר ר' חייא בר' אבויה, כתיב על גולגלתו של יהויקים") - ק"ה. ("ארבעה הדיוטות" לא כולל)
ירושלמי – סוף מסכת תענית - אגדות החורבן
מדרש איכה רבה (לדלג על מדרשי הנחמה)
הלכה
שו"ע או"ח (ומ"ב) - תקמ"ט-תקס"א (בין המצרים ותשעה באב)
שו"ע יו"ד - שמ"א-ת"ג (הלכות אבלות)
תפילה, אמונה ומוסר
קינות
ספרי מוסר למיניהם (כך נכתב ע"י הרב אליעזר מלמד)
נצח ישראל - מהר"ל - אגדות החורבן, פרקים ד'-ט'
ספרים שונים
מלחמת היהודים עם הרומאים - יוסף בן מתתיהו
ספר האגדה עמ' ק"ו-קי"ג, קמ"ב-קנ"א, רצ"ה-ש"ב
ספרי היסטוריה של עם ישראל בזמן הגלות (למשל, קורות עם ישראל, הוצאת מסדה; תולדות ארץ ישראל, רפל).
ספרי שואה
אני מצרף כאן רשימה שקיבלתי במייל מיהודי פעיל ביותר בשם צבי שביט, הוא שולח המון דברים לחגים, ביניהם לתשעה באב. זו רשימה שהוא ליקט בעצמו-
תנ"ך
פסוקי התוכחה בפרשת בחוקתי (ויקרא כו יד-סוף), כי-תבוא (דברים כח טו-סוף) והאזינו (לב טו-מג) - הבנת פשט - לא בהעמקה.
פרקי החורבן בספר מלכים ב' (כ"ד-כ"ה), ירמיהו נ"ב ודברי הימים ב' ל"ו
מגילת איכה ומפרשיה
נבואות חורבן שבישעיה, ירמיה (ל"ו-מ"ג) ויחזקאל תרי עשר (לא כולל נבואות של פורענות הגויים)
ספר איוב (כמעט כולו - לא כולל קטע סיום הספר)
גמרא ומדרשים
שבת נ"ה.
סוטה מ"ח:-מ"ט: ("משחרב בהמ"ק בטל השמיר" עד סוף המסכת)
מועד קטן יד:-כ"ט. : פרק "ואלו מגלחים" - דיני אבלות ונידוי ("אבל אינו נוהג אבלותו ברגל" עד סוף המסכת)
גיטין נ"ה: "אמר ר' יוחנן"-נ"ח. (וחידושי אגדות של המהר"ל)
בבא בתרא ט"ו: ("ויהי היום ויבואו בני הא-להים להתייצב על ה'") - ט"ז. ("ויהי כי החל האדם לרוב" לא כולל)
ס: ("ת"ר לא יסוד אדם את ביתו בסיד" עד סוף הפרק)
תענית כ"ו. ("חמשה דברים אירעו") - כ"ו: ("ולא הודו לו")
כ"ח: ("נשתברו הלוחות מנלן?") - ל: ("ולא הודו לו חכמים כל עיקר")
יומא ט. (א"ר יוחנן בן תורתא מפני מה חרבה שילה") - ט: ("אמר להם עידיכם בירה")
סנהדרין צ"ו: ("אמר רבא, טעין תלת מאה כודנייתא") - צ"ז. ("משיח מציאה ועקרב")
ק"ד. ("דאמר ר' חייא בר' אבויה, כתיב על גולגלתו של יהויקים") - ק"ה. ("ארבעה הדיוטות" לא כולל)
ירושלמי – סוף מסכת תענית - אגדות החורבן
מדרש איכה רבה (לדלג על מדרשי הנחמה)
הלכה
שו"ע או"ח (ומ"ב) - תקמ"ט-תקס"א (בין המצרים ותשעה באב)
שו"ע יו"ד - שמ"א-ת"ג (הלכות אבלות)
תפילה, אמונה ומוסר
קינות
ספרי מוסר למיניהם (כך נכתב ע"י הרב אליעזר מלמד)
נצח ישראל - מהר"ל - אגדות החורבן, פרקים ד'-ט'
ספרים שונים
מלחמת היהודים עם הרומאים - יוסף בן מתתיהו
ספר האגדה עמ' ק"ו-קי"ג, קמ"ב-קנ"א, רצ"ה-ש"ב
ספרי היסטוריה של עם ישראל בזמן הגלות (למשל, קורות עם ישראל, הוצאת מסדה; תולדות ארץ ישראל, רפל).
ספרי שואה
תפילין
כפי שכתבת נכון, מי שנפלו התפילין שלו צריך לצום וכך נהגו.
בשנים האחרונות בגלל חולשת בגופים, פוסקים מתירים ל"פטור" את הצום בנתינת צדקה. רק אם באמת קשה לך.
נוהגים לפדות את הצום בתרומה של שלוש אורוחת, שזה בערך 15 ש"ח לכל ארוחה, שזה מחיר של מנה פלאפל + שתיה.
כלומר- תצטרך לתת לצדקה 45 ש"ח.
בהצלחה
כפי שכתבת נכון, מי שנפלו התפילין שלו צריך לצום וכך נהגו.
בשנים האחרונות בגלל חולשת בגופים, פוסקים מתירים ל"פטור" את הצום בנתינת צדקה. רק אם באמת קשה לך.
נוהגים לפדות את הצום בתרומה של שלוש אורוחת, שזה בערך 15 ש"ח לכל ארוחה, שזה מחיר של מנה פלאפל + שתיה.
כלומר- תצטרך לתת לצדקה 45 ש"ח.
בהצלחה
הכנות לטיול לפני ט באב
זו באמת שאלה בתחום הקצת אפור, אבל נדמה לי שכל מה שפירטת הוא לא בעייתי, אלו הכנות בירוקרטיות יותר שלא ממש משמחות את האדם. אולי את הקניות של הציוד עצמו, שיש בזה בחינה של שמחה, תעשי אחרי תשעה באב, אבל כל השאר ניתן לעשות.
זו באמת שאלה בתחום הקצת אפור, אבל נדמה לי שכל מה שפירטת הוא לא בעייתי, אלו הכנות בירוקרטיות יותר שלא ממש משמחות את האדם. אולי את הקניות של הציוד עצמו, שיש בזה בחינה של שמחה, תעשי אחרי תשעה באב, אבל כל השאר ניתן לעשות.
חתונה
באב לא מתחתנים עד תשעה באב, משם ווהלאה נוהגים בהחלט להתחתן, בטח בתאריכים שאחרי טו באב, אלו תאריכים טובים. י"ח אב זה גם היום הולדת שלי, כך שזה ודאי תאריך טוב :).
באב לא מתחתנים עד תשעה באב, משם ווהלאה נוהגים בהחלט להתחתן, בטח בתאריכים שאחרי טו באב, אלו תאריכים טובים. י"ח אב זה גם היום הולדת שלי, כך שזה ודאי תאריך טוב :).
עוד תוכן בשורש
שיעורי תורה
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא הלכה
מוצרים








